Cercetătorii australieni au dezvăluit o metodă care face sistemele de inteligență artificială (AI) să devină mai conștiente din punct de vedere emoțional, punând astfel bazele unor interacțiuni om-mașină mai empatice și mai eficiente.
Deși nu a fost aplicată deocamdată în cazul roboților fizici, noua cercetare ar putea influența în curând sistemele inteligente din punct de vedere emoțional în domenii precum sprijinirea sănătății mintale, serviciile pentru clienți și educația la nivel mondial.
Cercetătorii de la Universitatea Edith Cowan (ECU) din statul Western Australia au mers dincolo de sfera tehnicilor convenționale care analizează imagini faciale singulare. În schimb, ei au antrenat un program AI prezentându-i seturi de expresii faciale înrudite, permițându-le mașinilor să interpreteze emoțiile într-un context mai bogat, mai apropiat de cel uman.
„Așa cum noi nu putem să judecăm cum se simte cineva doar dintr-o singură privire, metoda noastră folosește expresii multiple pentru a face predicții mai bine informate”, a declarat Sharjeel Tahir, doctorand la ECU și totodată principalul autor al studiului.
Această abordare sporește fiabilitatea, chiar și atunci când chipurile apar din unghiuri diferite și în condiții variabile de luminozitate, a precizat Sharjeel Tahir. Expunerea AI la diverse indicii vizuale în cadrul grupurilor structurate nu numai că sporește acuratețea, dar menține și eficiența tehnologiei, a declarat Nima Mirnateghi, doctorand la ECU și coautor al studiului.
Echipa de la universitatea australiană se concentrează acum pe dezvoltarea empatiei artificiale, pentru a le permite agenților AI să răspundă în mod adecvat la emoțiile umane și pentru a face procesul decizional al AI să devină mai transparent și mai ușor de înțeles. Noul studiu pune bazele unor mașini care vor putea să înțeleagă cu adevărat și să răspundă la sentimentele oamenilor, potrivit lui Syed Afaq Shah, senior lector la ECU și expert în AI, care a coordonat totodată echipa de cercetare.