Prezența chineză în acționariatele porturilor europene a devenit o sursă de îngrijorare la Bruxelles, după ce firmele chineze au cumpărat porturi cheie din Europa, notează Politico.
Comisarul pentru transport, Apostolos Tzitzikostas, a declarat recent că porturile europene trebuie să-și reevalueze securitatea și să examineze mai atent prezența străină. Acest lucru arată că ceea ce odată a fost văzut ca o investiție benignă acum este privit ca o problemă de securitate.
Cartea albă de apărare a Comisiei Europene a propus ideea unor controale mai stricte asupra proprietății străine a „infrastructurii critice de transport”. Un proiect de document al socialiștilor și democraților din Parlamentul European solicită reguli mai stricte în viitoarea revizuire a regulamentului UE de screening al investițiilor străine.
Giganții chinezi, cum ar fi COSCO și China Merchants, dețin participații la peste 30 de terminale din întreaga UE. Ana Miguel Pedro, europarlamentar portughez, a avertizat că „actorii străini conduși de stat, cum ar fi Beijingul, operează cu un nivel de coordonare și intenție care depășește cu mult răspunsul fragmentat al țărilor individuale”.
Pedro a susținut că COSCO nu se comportă ca un actor tipic de piață, ci primește comenzi de la Partidul Comunist Chinez, și că prezența sa în porturi nu este doar o preocupare economică, ci și o vulnerabilitate strategică. Invazia Ucrainei de către Rusia și sprijinul neoficial al Chinei pentru Rusia au accentuat îngrijorările cu privire la securitatea porturilor UE.
Un exemplu de încurcătură strategică cu care se confruntă UE este terminalul de containere Gdynia din Polonia, unde Hutchison deține o participație de peste 20 de ani. Acest terminal este situat lângă o bază navală, un șantier naval și sediul forțelor speciale navale de elită din Polonia, ceea ce înseamnă că oricine conduce terminalul deține un loc în primul rând pentru operațiunile de logistică și apărare militare europene și NATO.
Guvernul polonez a enumerat terminalul ca infrastructură critică, ceea ce înseamnă că operatorul trebuie să lucreze îndeaproape cu guvernul pentru securitate. Acest fundal cu mize mari accentuează marginea avertismentului lui Pedro și subliniază de ce UE reevaluează acum implicarea străină în porturile sale cu o urgență reînnoită.