Guvernul american și Boeing au ajuns la o înțelegere care presupune renunțarea la urmărirea penală a constructorului de avioane, în urma a două accidente grave ale aeronavei de tip Boeing 737 MAX în 2018 și 2019. Acest acord este o evoluție majoră în favoarea grupului, care, în cazul în care va fi validat de un judecător, va scăpa de un proces programat să înceapă la 23 iunie.
În cadrul acestei tranzacții, Boeing recunoaște că a încercat „să obstrucționeze și să împiedice” activitatea Autorității americane de reglementare a Aviației Civile (FAA). Întreprinderea urmează să plătească 1,1 miliarde de dolari, inclusiv 444,5 milioane pentru a alimenta un fond de indemnizare a rudelor victimelor, creditat în virtutea unui prim acord încheiat în 2021.
Soldul constă într-o amendă în valoare de 244 de milioane de dolari și o anvelopă de 455 de milioane de dolari destinată unei consolidări a programelor interne de securitate, calitate și conformare ale societății originare din Seattle, în statul Washington.
Această procedură privește accidentele a două avioane de tip Boeing 737 MAX 8 – unul aparținând companiei Lion Air, în octombrie 2018, și celălalt Ethiopian Airlines, în 2019. Guvernul american acuza Boeing de faptul că nu a comunicat FAA aspecte tehnice ale software-ului de stabilizare a zborului avionului MCAS.
Defecțiuni ale MCAS și o lipsă de formare a piloților în acest program se află la originea celor două accidente aviatice. La începutul lui 2024, după un incident în timpul zborului, în ianuarie, la bordul unui avion de tip Boeing 737 MAX 9, în nord-vestul Statelor Unite, autoritățile au denunțat acordul din 2021.
Guvernul și Boeing s-au înțeles într-un nou document, care a fost respins la începutul lui decembrie de către judecătorul federal Reed O’Connor, asupra unor elemente de formă și nu de fond. Magistratul a provocat o surpriză, în martie, și a stabilit o dată a procesului la sfârșitul lui iunie, exercitând astfel presiuni asupra părților, care au sfârșit prin a se pune de acord, potrivit documentului depus vineri.
În documentul depus vineri la dosar, Guvernul american anunță că s-a întâlnit, în prealabil, cu familii ale victimelor, cărora le-a spus ce intenții are. În urma acestor întâlniri, rude și avocați ai „peste 110 victime” au anunțat că s-au declarat în favoarea acestui acord sau unei soluții care să evite un proces ori să nu se opună acordului.
Însă alte familii nu au fost de acord și și-au exprimat vineri nemulțumirea. „Sunt complet șocată de decizia Departamentului Justiției de a nu da Boeing în judecată, în pofida tuturor elementelor pe care le-am produs, care arată josnicia și minciunile Boeing”, a declarat Catherine Berther, care și-a pierdut fiica, Camille, în accidentul Ethiopian Airlines.