Doi părinți din Gorj au adresat un memoriu ministrului Educației, Daniel David, în care solicită reevaluarea lucrărilor a doi elevi de clasa a VIII-a care au participat la etapa județeană a Olimpiadei de Chimie. Potrivit acestora, corectura a fost incorectă, iar contestațiile depuse nu au dus la modificarea notelor, deși pe lucrări apar punctaje care nu se regăsesc în notele finale.

Situația a devenit cunoscută după ce Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Gorj le-a permis elevilor să vizualizeze lucrările — însă doar după contestații, moment în care notele nu mai puteau fi modificate. Părinții reclamă că această vizualizare a fost posibilă abia după ce au invocat o adresă emisă în 2023 de Ministerul Educației, care încurajează transparența în cadrul competițiilor școlare.
„Fiica mea iubește chimia, face pregătire suplimentară benevol, dar după această experiență a fost profund afectată emoțional. I-au dispărut 26 de puncte de pe barem. Am cerut explicații și nu am primit niciuna. La un moment dat a izbucnit în plâns în timpul vizualizării lucrării”, a declarat una dintre mame pentru Edupedu.ro.
În memoriul transmis, părinții cer reevaluarea lucrărilor și includerea în regulament a dreptului explicit de vizualizare a acestora înainte de contestații. De asemenea, propun ca evaluările să se desfășoare digital, după modelul celor de la Bacalaureat și Evaluarea Națională, pentru a evita astfel de erori și suspiciuni.
Mai grav, copiii afectați ar fi avut nevoie de consiliere psihologică în urma experienței traumatizante, iar comportamentul personalului ISJ Gorj este descris de părinți drept „recalcitrant”. În timpul vizualizării lucrării, inspectoarea prezentă nu a oferit explicații, afirmând că nu este inspector de specialitate și că doar „arată lucrările”.
„După această experiență, copilul meu nu mai voia să facă teme, plângea constant la ora de chimie. Mi-a spus: «Pentru ce să mai învăț, dacă sunt nedreptățită?»”, a adăugat părintele.
Acest caz readuce în atenție nevoia urgentă de transparență și profesionalism în procesul de evaluare la olimpiadele școlare și ridică întrebări serioase despre modul în care este tratată performanța elevilor în județul Gorj.